In 1918 was hij medestichter van de kring 'Moderne Kunst'. Samen met Fernand Berckelaers - alias Michel Seuphor - werd hij in 1922 co-directeur van het Antwerpse avant-garde tijdschrift 'Het Overzicht'. Later gaf hij met Duco Perkens, pseudoniem van Edgar Du Perron ook nog het tijdschrift 'De Driehoek' (1925-1926) uit.
"De eerste abstracte aquarellen van Peeters ontstonden in 1918 en werden gevolgd door abstracte composities in 1919 en zuiver geometrisch-abstracte schilderijen en lino's in 1920." In 1927 noopten familiale omstandigheden hem ertoe om te stoppen met schilderen. Wel begon hij met het decoreren van zijn flat. In 1937 startte hij om financiële redenen opnieuw als kunstschilder. "Het meeste werk uit die periode speelde in op de smaak van de koper. Peeters verloochende die schilderijen, die hij beschouwde als verlappers en slechts zelden met zijn eigen naam signeerde. Pas na het overlijden van zijn vrouw op 19 november 1955 begon hij opnieuw echt te schilderen: figuratief met geometrische opbouw en zelfs helemaal abstract."
Peeters was tevens actief als sierkunstenaar en meubelontwerper. In 1924 verhuisde Peeters naar een sociale flat aan de Statiekaai 7 (nu De Gerlachekaai 8). Deze bescheiden woning werd ook het nieuwe redactieadres van 'Het Overzicht'. Het gebouw was ontworpen door stadsarchitect Emiel Van Averbeke. Peeters koos een hoekflat: het licht was er mooi met een prachtig uitzicht op de haven en de Scheldebocht. Jozef Peeters stak veel energie in het ontwerp en de uitvoering van het interieur. Het werd een uiting van zijn modernistische opvattingen.
Na zijn overlijden nam dochter Godelieve haar intrek in de ouderlijke woonst - waar ze niets veranderde aan wat haar vader had achtergelaten. Ze legateerde het appartement - compleet met kunstwerken, meubels, gebruiksvoorwerpen en het persoonlijk archief van de kunstenaar - aan de stad Antwerpen. Op voorwaarde dat 'het kunstzinnig publiek' de atelierflat op gezette tijden kon bezoeken. Het Letterenhuis en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten stellen de atelierflat van Jozef Peeters sinds 8 september 2013 open voor het publiek. Tijdens een bezoek krijg je een uniek inzicht in de leefwereld van de kunstenaar.
De oorspronkelijke bibliotheek van Jozef Peeters is aangevuld door Godelieve. Zij documenteerde zich met kunsttijdschriften, naslagwerken en veilingcatalogi.
(Bron: Vlaanderen. - 38(1989). - p. 272-273)